چگونه با کارمندان خود رفتار کنیدداشتن کارمندانی با صفات و شخصیت مثبت برای رشد و توسعه هر سازمانی بسیار مهم است اما این که مدیران و صاحب کاران چگونه با پرسنل خود رفتار می کنند هم به همان اندازه مهم است. شما نمی توانید اخلاق و رفتار کارمندان خود را عوض کنید اما می توانید با رفتار خود در وجدان کاری و روحیه آن ها تأثیر مثبت بگذارید. واضح است که در این صورت سازمانی موفق و رو به رشد خواهید داشت.

در این مقاله به کارهایی اشاره می کنیم که انجام آن ها از طرف مدیر یک سازمان می تواند نقشی مثبت در پیشبرد اهداف آن سازمان داشته باشد.

۱- کاری کنید که هر روز با روزهای دیگر متفاوت باشد. به عنوان مثال اجازه دهید کارمندان روزهای اول هفته یک ساعت دیرتر سرکار حاضر شوند. اگر شروع کار ۷ صبح است روز اول هفته ساعت شروع کار را ۸ صبح قرار دهید. در این صورت کارمندان شما فرصت بیشتری برای استفاده از تعطیلات خواهند داشت. و صبح بیشتر استراحت می کنند و با انرژی بیشتری سرکار خواهند بود.

۲- اجازه دهید کارمندان آخر هفته یک ساعت زودتر محل کار را ترک کنند. در این صورت آخر هفته شادتری خواهند داشت و به شما در پیشبرد اهداف بیشتر کمک خواهند کرد.

۳- کارمندان را غافلگیر کنید.

لطفاً رضایت کارمندان را جلب کنید همان طور که رضایت مشتری را جلب می کنید. پاداش دادن به کارمندی که کار خود را انجام می دهد هزینه زیادی ندارد. کارت هدیه، شام، بلیط استخر یا سینما، ماساژ رایگان در روزهای جمعه و غیره می تواند از موارد سورپرایز کارمندان باشد. از کارمندان بخواهید که چه چیز یا کارهایی را دوست دارند، کارمندان هم مانند مشتریان باید مدام به آن ها هدیه دهید. همه کارمندان برای ثروتمند شدن شما حضور دارند پس باید بی نهایت از آن ها سپاس گزار باشید و در نهایت به آن ها کمک کنید تا ثروتمند شوند.

برای کارمندان خود به مناسبت های مختلف میهمانی بگیرید مثلاً می توانید به مناسبت تولد یکی از کارمندان در آن روز یک کادو به او بدهید لازم نیست هدیه ای گران قیمت باشد مهم این است که به او اهمیت می دهید.

۴- کاری کنید که پرسنل شما احساس کنند عضوی از تیم هستند. وقتی به موفقیتی دست می یابید به آن ها هم پاداش دهید. فراموش نکنید آن ها به شما کمک کرده اند تا به این جا برسید. اگر روی علاقه کارمندانتان به موفقیت، سرمایه گذاری کنید در آینده با جدیت بیشتری برای شما کار خواهند کرد هم برای شما هم برای حرفه خود و هم برای آن چه در آینده نصیبشان خواهد شد بیش از آن چه فکرش را کنید برای شما کار می کنند.

۵- اگر کارمندان شما از کار خود لذت ببرند و از سازمانی که در آن مشغولند راضی باشند با پول کمتر بهتر کار خواهند کرد.

۶- با امتیازاتی که به پرسنل خود می دهید هر چند مدتی از زمان کاری آن ها صرف می شود اما در بقیه زمان بهتر کار خواهند کرد و در نهایت سود اصلی را شما می برید.

۷– با آن ها طوری رفتار کنید که گویی قرار است سرانجام از شما بهتر شوند.

می توانید از هر یک از آن ها در زمانی که با شما هستند چیزهایی از آن ها بیاموزید، چرا که هر کس در شغل خود ایده های مثبتی دارد که شاید با پیاده کردن آن ها وضعیت بهتر شود. با هر کارمندی به عنوان معلم خود رفتار کنید. حتی اگر آن ها از شما انتقاد می کنند. قبل از جبهه گرفتن، قدمی به عقب برگردید و بپرسید: “آیا حرف هایی که می زنند حقیقت دارد؟” چرا آن ها آن را می گویند؟ ” اگر کسی شجاعت صحبت کردن را داشته باشد به این معنی است که به اندازه کافی برای او مهم است که در این باره چیزی بگوید.

۸- به آن ها نشان دهید راه اندازی کسب و کار به چه معناست.

این بدان معناست که آن ها را در معرض انتخاب ها و شرایط سختی قرار می دهد که برای راه اندازی مشاغل شخصی خود باید تجربه کنند. به آن ها مسئولیت و مالکیت بدهید. به آن ها کمک کنید اهمیت ارزش نهادن به افراد اطرافشان را درک کنند. چراغی باشید که به آن ها القا می کند پیروی کنند و سرانجام آن ها نیز چراغ راهنما خواهند بود. در نهایت ممکن است آن ها شما را ترک کنند، اما هر وقت به گذشته نگاه می کنند، از آن چه شما برای آن ها انجام داده اید قدردانی می کنند.

۹- کارمندان را به خاطر طرز برخورد و رفتارشان استخدام و اخراج کنید و نه به خاطر توانایی شان.

رفتار و طرز برخورد بد،، علاج ندارد و هیچ آموزشی وجود ندارد که بتواند آن را تغییر دهد … و بسیار مسری است. بهتر است قبل از این که عفونت در سازمان شما گسترش یابد، آن را قطع کنید.

۱۰- شایعات بی اساس و سخن چینی در مورد هر یک از اعضای سازمان ممنوع است.

سخن چینی در مورد هر که می خواهد باشد: همکاران، مشتریان، کارگران، مدیران، ممنوع است. به دلایل زیادی اکثر مردم نمی دانند شایعات چقدر خطرناک است.

آن چه را که مردم می شنوند، هرگز فراموش نخواهند کرد.

ممکن است به شخصه در مورد شما چیزی نشنیده باشند اما احساس کلی منفی در محیط کار شما باقی است.

بهتر است کشف کنید چه چیزهایی را می توانید از شخص شایعه کننده بیاموزید. از شایعه کننده سپاس گزار باشید به جای این که حرف های او شما را ناراحت کند، چون قرار است سازنده باشد.

وقت شما با ارزش تر از این است که صرف غیبت و قضاوت در مورد دیگران شود.

شاید شخصی که از او غیبت می کنید توسط انرژی منفی که ساطع کردید، آن شخص متحول شده یا تغییر کند ولی شاید هم انتقادتان ناعادلانه و نابخردانه باشد.

۱۱- به کارمندان خود اجازه دهید از شما سوء استفاده و بهره برداری کنند.

کارمندان شبکه ای بسازند بدون شما، با یادگیری مجموعه مهارت های خود، با یادگیری نحوه برخورد با شکست ها، با یادگیری این که اشتباهات خود را تکرار نکنند. به این ترتیب برخی از مشتریان و کارمندان خود را بدزدید و برای شروع کار یا کسب جایگاه بالاتر با هم رقابت کنید. هیچ یک از این موارد چیزهای بدی نیستند. شما می خواهید آن ها این کار را انجام دهند. اگر به آن ها بیاموزید که چگونه این کار را انجام دهند، همه چیز در طولانی مدت به نفع شما خواهد بود. اگر در این شرایط با توانگری و پر مایه وارد عمل شوید، ثروت به سراغ شما می آید. مدیران زیادی با ترس و احتیاط و کم مایه وارد عمل می شوند و در نهایت کمبود و کم مایگی نصیب آن ها می شود.

۱۲- نحوه فروش را به آن ها بیاموزید.

همه باید بدانند که چگونه بفروشند حتی اگر آن ها درون گرا باشند و دوست ندارند با مشتری صحبت کنند و فکر می کنند نمی توانند بفروشند. افراد درونگرا اغلب توسط مشتریان قابل اعتماد و خبره دیده می شوند. آن ها را به جلسات خود بیاورید. شما متعجب خواهید شد زمانی که متوجه شوید آن ها بهترین شنونده ها هستند و نسبت به افرادی که در این زمینه بهتر هستند، بیشتر سوال می کنند – همه این ها، ویژگی بهترین افراد فروش هستند.

۱۳- تصور کنید هر کارمندی شب هنگام ورود به خانه به مادر یا همسرش چه می گوید؟

مادر یا همسر می پرسد: “امروز چگونه بود؟” و کارمند شما می گوید: “بهترین بود.” مادر اشک شادی می ریزد و از این که فرزندش با شما کار می کند بسیار خوشحال است. سعی کنید هر روز این اتفاق بیفتد.

منبع : یادبگیر



مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *